Search
Close this search box.

“We steken heel veel tijd in de relatie met onze cliënten”

Abderrahim Toukoki is in 2018 Qima Zorg begonnen, omdat hij maatwerk wilde leveren aan cliënten. Abderrahim: “Wij proberen behalve ambulante begeleiding ook activiteiten te organiseren die aansluiten bij de doelgroep. Dat maakt onze begeleiding veel leuker voor de cliënten. Wij zien onze ondersteuning als een roeping en hebben geen 9 tot 5 mentaliteit. We steken heel veel tijd in de relatie met onze cliënten. We proberen echt contact met hen te maken. We proberen er achter te komen hoe iemand in een bepaalde positie is beland. Samen met onze cliënten spreken wij af wanneer we hen het beste kunnen ondersteunen. Dat kan overdag zijn, maar ook ’s avonds of in het weekend. We willen echt weten wie de persoon is en de ondersteuning bieden die perfect bij hem of haar past. Daarin onderscheiden we ons van traditionele zorgaanbieders. Wij veroordelen mensen niet als ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. Het gaat om de toekomst. Als cliënten er klaar voor zijn om stappen te maken, dan stellen wij alles in het werk om hen daarbij te helpen.”

“Met onze persoonlijke benadering maken we het verschil”
Abderrahim: “Onze kracht is dat we heel makkelijk aansluiting vinden bij de cliënt. Wij werken intercultureel. Dat zorgt voor een stukje herkenning. Wij laten de cliënten in hun waarde. Wij kijken vanuit hun bril naar de wereld. Bij ons is de uitdaging om de wereld van de cliënt en de maatschappij waarin wij leven met elkaar te verbinden. Wij werken aan de werkrelatie. Wie is de persoon? Waar komt hij of zij vandaan? Daar schenken we oprecht aandacht aan. We investeren echt in het contact met de persoon en vogelen uit waar een bepaald gedrag vandaan komt. Daardoor kunnen we echt iets betekenen voor de cliënt. Met onze persoonlijke aanpak maken we het verschil.”

“Met ons diverse team zorgen we voor de beste match tussen collega’s en cliënten”
Abderrahim: “Qima Zorg ben ik alleen gestart. Al snel kreeg ik cliënten uit het Midden Oosten. Toen heb ik een goede vriend van mij benaderd die een opleiding in de sociale sector heeft gevolgd en ook nog Arabisch spreekt. Hij stond er voor open om de cliënten te gaan ondersteunen en is mijn eerste collega geworden. Daarmee zorgden we voor een hele goede match tussen begeleider en cliënt. Wij groeiden als organisatie en zijn vervolgens verder gaan bouwen aan ons team. Omdat de problematiek bij cliënten soms groot is, heb ik ook een oud collega aangetrokken die gedragskundige is. We kijken naar de behoeften van cliënten en daar zoeken we de collega’s bij die daar het beste bij passen. Inmiddels hebben we zeven begeleiders, twee kwaliteitsmedewerkers en twee orthopedagogen. Met ons diverse team zorgen we voor de beste match tussen collega’s en cliënten.”   

“We richten ons ook op lifestyle, huisvesting, forensisch en een eigen academie”
De core business van Qima Zorg is ambulante begeleiding. Ondersteuning van mensen in de thuissituatie of bij Qima op kantoor. Abderrahim: “We richten ons ook op lifestyle, huisvesting, forensisch en een eigen academie. Daarmee willen we onze cliënten, maar ook onze toekomstige collega’s een compleet programma aanbieden om zich te ontwikkelen.  

“Bij Qima Zorg gaan we een stap verder voor onze cliënten”
Abderrahim besluit met een leuke anekdote, die kenmerkend is voor Qima Zorg: “Een tijdje geleden was een hulpverlener van ons aanwezig bij een zitting van een van onze cliënten. De rechter maakte daar een opmerking over. Hij vond het opmerkelijk, maar ook heel positief dat de cliënt tijdens de zitting werd bijgestaan door de hulpverlener. Bij Qima Zorg gaan we een stap verder voor onze cliënten. We willen echt het verschil voor hen maken.”